Wiele wariacji lotniczej pasji – część 2

Lotnictwo

Jakiś czas temu na blogu pojawił się pierwszy artykuł serii, a teraz przyszła pora na następny. Czy ostatni? Zapewne nie. Wszak lotnicza pasja zrzesza tak wielu wspaniałych ludzi o tak różnych lotniczych preferencjach, że nie sposób wymienić ich jednym tchem. Pewnie nie sposób ich w ogóle wymienić wszystkich. Niewiele tematów skupia tak różnorodną społeczność. I wiecie co? Chciałbym porozmawiać z przedstawicielem i przedstawicielką każdego lotniczego nurtu. Byłoby świetnie, gdyby mi to się udało.

W artykule Wiele wariacji lotniczej pasji – część 1 napisałem o miłośnikach wirtualnego pilotażu, spotterach i członkach personelu pokładowego. Jeśli jeszcze go nie czytałeś, to zachęcam serdecznie. W tym artykule zajmiemy się kolejnymi grupami lotniczych pasjonatów, których jednak coś różni. Tym razem podział będzie dość prosty.

Szybownicy

Spójrz na bociana. Lecąc często niemal zupełnie nie porusza skrzydłami. Szybuje. Unoszą go ciepłe prądy powietrza. Pewnego dnia człowiek podpatrzył szybujące w górze ptaki i w ten sposób narodził się pomysł stworzenia pierwszego szybowca. Niewielkiego statku powietrznego o lekkiej konstrukcji, pozbawionego napędu i niemal całej elektroniki, utrzymującego się w powietrzu tylko dzięki prądom termicznym. Podczas lotu pilot słyszy jedynie szum przepływającego powietrza, a sam lot dostarcza mu niesamowitych krajobrazów widzianych z niezbyt dużej wysokości, a więc wciąż bardzo szczegółowych. Zatem nie ma nic dziwnego w tym, że wśród lotniczych pasjonatów znajdziemy wielu czynnych pilotów szybowcowych. Przy każdym aeroklubie działa sekcja szybowcowa, która co roku zyskuje nowych adeptów gotowych rozwinąć skrzydła bez korzystania z mechanicznego napędu.

SZD-9 Bocian
Polski szybowiec dwumiejscowy SZD-9 Bocian (źródło: Wikipedia / Aleksander Sowa)

Jeśli masz już na swoim koncie choć jedną mewkę, życzę Ci lotów w wielu ciekawych miejscach, wysoko, długo i daleko. Kominów na każde zawołanie i sprzyjających wiatrów. Jeśli zaś chciałbyś dopiero zacząć swoją przygodę z lotnictwem w ten sposób, to uwierz, że Twój pierwszy lot jest bliżej niż myślisz. Tak blisko, jak blisko Ciebie są Twoje marzenia. Nie odsuwaj ich!

Piloci turystyczni

Małe samoloty też mają swój urok. Cessny, Pipery czy samoloty ultralekkie ze względu na swoje nieduże rozmiary oraz konstrukcje przystosowane do różnych warunków, umożliwiają starty i lądowania nawet na nieutwardzonych powierzchniach. Będą to na przykład pasy trawiaste lokalnych lądowisk, które często rozsiane są w wielu bardzo malowniczych miejscach. Loty na względnie niewielkich wysokościach i z dość niską prędkością dają szansę na przyjrzenie się przepięknym krajobrazom z lotu ptaka. Dlatego też licencja turystyczna cieszy się dużym zainteresowaniem wśród lotniczych pasjonatów. Daje możliwość posmakowania sztuki pilotażu i jest pierwszym krokiem do świata samolotów pasażerskich.

 



 

Cessna 182
Cessna 182 to jeden z najpopularniejszych samolotów turystycznych (źródło: Wikipedia)

Drodzy piloci, latajcie szybko i wysoko. Oby widzialność nigdy Wam nie spadała poniżej minimów, podstawa chmur zawsze była wyżej niż potrzeba, a wiatr nigdy nie unosił więcej niż dwóch części rękawa.

Obserwatorzy lotnictwa cywilnego

Mowa tu nie tylko o czynnych pilotach latających w liniach lotniczych, ale także wszystkich osobach pasjonujących się lotnictwem cywilnym. Oni właśnie znają i bez problemu rozpoznają markę oraz model większości samolotów spotykanych na lotniskach cywilnych. Dobrze znają liczbę siedzeń w każdym z nich, niektórzy nawet z pamięci wymienią masę samolotu, maksymalną prędkość operacyjną i zasięg bez międzylądowania. Wiedzą, która linia lotnicza otwiera nowy kierunek i jakim samolotem będzie operowała. Malowania samolotów rozpoznają bezbłędnie nawet po drobnych fragmentach. Często w ich domach znajdziemy mniej lub bardziej pokaźne kolekcje miniaturek samolotów. Biorąc pod uwagę, że większość z nich dostępna jest niemal wyłącznie w sprzedaży pokładowej, możemy sądzić, że latają niezwykle często. A w zasadzie zawsze, jeśli tylko na danej trasie operuje jakaś linia lotnicza.

ATR 42
Przedstawiciel segmentu samolotów cywilnych turbośmigłowych ATR 42 (źródło: Wikipedia)

Drogie koleżanki, drodzy koledzy zafascynowani lotnictwem cywilnym. Latajcie dużo, daleko i jak najczęściej Waszymi ulubionymi maszynami. Niech wasze kolekcje modeli powiększają się o kolejne egzemplarze, szczególnie te trudno dostępne perełki.

Lotnicy wojskowi

Dużą część lotnictwa ogółem stanowi gałąź lotnictwa wojskowego. Od niesamowicie szybkich myśliwców, przez zwinne i wielozadaniowe śmigłowce, aż po ogromne samoloty transportowe. Chyba nie ma na świecie chłopca (tudzież mężczyzny), który kiedyś nie marzył choć przez chwilę o pilotowaniu właśnie wojskowego myśliwca. Przeciążenia, które musi znosić pilot podczas lotu sprawiają, że jest to zajęcie po części elitarne. Nie każdy chętny, nawet jeśli cieszy się całkiem dobrym stanem zdrowia, będzie mógł spróbować swoich sił podczas szkolenia w wojskowym instytucie lotnictwa. Prawdopodobnie większe szanse będą mieli kandydaci na pilotów śmigłowców i maszyn transportowych, które są tak samo niezbędne na polu walki, czy w misjach humanitarnych. Tu najważniejszą kwestię odegrają niesamowite zdolności motoryczne i umiejętności zdobyte podczas szkolenia.

MIG-29
Szybki i niesamowicie głośny MIG-29 w barwach Polskich Sił Powietrznych (źródło: Wikipedia / Chris Lofting)

Przyznacie, że jest w tej dziedzinie coś magicznego. Choć sam szczególnie ubóstwiam lotnictwo cywilne, to jednak samoloty wojskowe wywołują we mnie dreszczyk emocji za każdym razem, gdy mam okazję obserwować je na pokazach lotniczych, czy też podczas postoju na lotniskach. Szanowni pasjonaci samolotów wojskowych. Jeśli marzy Wam się pilotowanie tych maszyn, życzę Wam, by nic nie stanęło na przeszkodzie do Waszych marzeń. Ani stan zdrowia, ani żadne inne niesprzyjające sytuacje.

Ciąg dalszy nastąpi…

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz